[:en]In long-term installations, the Raussmüller Collection focussed on an incomparable group of architectural sculptures that start from visions of huge chamber and tunnel constructions and generate perplexing experiences for the viewer. As models of gigantic, in part subterranean situations often with no exit, they subvert our expectations; as real sculptures interfering with space, they are challenges to our perception. Suspended from the ceiling, hovering above the ground, and difficult to penetrate in terms of both their construction and intention, they mobilise the mental and physical flexibility of the recipient to an unsettling degree.

With these works, Bruce Nauman (*1941) has enriched the genre of sculpture in seemingly succinct fashion through his new vision and his use of unfamiliar forms and effects. The architectural works – which include one-off originals as well as the prototypes of subsequent works (as in the case of “Musical Chairs”, for example) – occupy an outstanding position within Nauman’s overall oeuvre and in the history of sculpture. One of the earliest architectural sculptures in the Raussmüller Collection is “Floating Room: Lit from Inside” (1972).

Read Christel Sauer’s text “Being an artist has to do with a way of life” – Four steps towards Bruce Nauman about the artist and his work on our online platform Raussmüller Insights.[:de]Die Raussmüller Collection hat in langfristigen Einrichtungen den Schwerpunkt auf eine unvergleichliche Gruppe architektonischer Skulpturen gelegt, die von Visionen riesiger Raum- und Tunnelkonstruktionen ausgehen und bei den Betrachtern irritierende Erfahrungen auslösen: Als Modelle gigantischer, zum Teil unterirdischer und oft auswegloser Situationen erschüttern sie die Vorstellung. Als reale, mit dem Raum interferierende Skulpturen sind sie Herausforderungen an die Wahrnehmung. Von der Decke hängend, über dem Boden schwebend und in ihrer Konstruktion und Absicht schwer zu durchschauen, mobilisieren sie eindringlich die geistige wie physische Beweglichkeit der Rezipienten.

Bruce Nauman (*1941) hat mit seinen Werken auf scheinbar lapidare Weise die Kategorie Skulptur durch eine neue Sichtweise und ungewohnte Formen und Wirkungen bereichert. Als singuläre Originale und Prototypen weiterer Arbeiten (wie zum Beispiel die „Musical Chairs“) nehmen die architektonischen Werke in seinem Gesamtwerk wie in der Entwicklungsgeschichte der Skulptur eine herausragende Position ein. Zu den frühesten Raumskulpturen der Raussmüller Collection gehört der „Floating Room: Lit from Inside“ von 1972, den Urs Raussmüller mit der umgebenden Architektur zu einem suggestiven Erfahrungsort verschmolzen hat.

Lesen Sie Christel Sauers Text „Künstler zu sein hat mit einer Lebensweise zu tun“ – Vier Schritte auf Bruce Nauman zu sowie weitere Texte über den Künstler und sein Werk auf unserer online Plattform Raussmüller Insights.[:]